fbpx

Duizenden omwonenden van Schiphol krijgen compensatie voor lawaai

Duizenden omwonenden van Schiphol krijgen compensatie voor lawaai

Zo'n 4600 adressen in de buurt van Schiphol zullen een compensatie ontvangen voor de geluidshinder. © Kevin Woblick via Unsplash

Duizenden omwonenden van Schiphol krijgen compensatie voor lawaai

Zo’n 4 600 adressen, gevestigd in de buurt van de luchthaven van Schiphol, ontvingen een bedrag om het geluidsoverlast te compenseren. Dat schrijven onder andere de Nederlandse dagbladen NU.nl, AD.nl en NRC.nl. De omwonenden ondervonden geluidslast omdat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) niet had ingegrepen.


Inwoners van de gemeenten Uithoorn, Haarlemmermeer, Aalsmeer en Amstelveen ondervonden geluidshinder door vliegtuigen in de periode van november 2017 tot en met oktober 2019. Ze zijn gehuisvest nabij een ‘handhavingspunt’ waar de geluidsnorm werd overschreden.


Compensatie van 50 tot 2 200 euro

Het kabinet gaat deze omwonenden compenseren voor die overlast. Dat maakte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat donderdag bekend. De 4 600 adressen mogen volgende week een brief verwachten en hebben van 1 mei tot en met 31 juli de tijd om een aanvraag te doen. De compensatie wordt berekend op basis van de mate van overschrijding van de geluidsnorm en van de WOZ-waarde van de woning. Voor de meeste mensen zal een bedrag zijn tussen de 50 en de 2 200 euro.


Jarenlange overlast

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kreeg al jarenlang klachten voor de overschrijdingen van de geluidsnormen rond Schiphol. Om die overlast te verminderen, probeerde het kabinet al een wetswijziging door te voeren die de overlast zo beperkt mogelijk dient te houden. In de nieuwe wet worden zo vliegtuigen gedwongen tot ‘strikt preferentieel baangebruik’. Dit wil zeggen dat vliegtuigen zich op de landingsbanen moeten begeven die de minste overlast opleveren.


Wetswijziging

De voorgestelde wetswijziging loopt echter vertraging op, onder meer door de stikstofuitspraak van de Raad van State in 2019. Daarin werd de regering gedwongen de stikstofuitstoot terug te brengen, ten koste van onder meer transportbewegingen. Intussen moeten vliegtuigen al wel voldoen aan bepaalde grenswaarden, door het ministerie ‘anticiperend handhaven’ genoemd. Dit houdt in dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) geen proces verbaal kan beginnen wanneer vliegtuigen niet op de voorgeschreven landingsbaan landen.


Gebrek aan handhaving

Reeds in 2020 gaven 9 omwonenden al aan dat ze door het gebrek aan handhaving hinder hebben ondervonden. Daarop stelde een onafhankelijke commissie vast dat er inderdaad sprake is van overlast. Toen het ministerie dit verder uitzocht, bleken er duizenden adressen in een gelijkaardige situatie te zitten. Het kabinet hoopt de compensatie dit jaar nog te bezorgen.



Bronnen: nu.nl, ad.nl, nrc.nl, ed.nl, businessinsider.nl

Ga naar de inhoud