fbpx
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Stille ruimte ‘De Cocon’ moet leerlingen tot rust brengen

Stille ruimte ‘De Cocon’ moet leerlingen tot rust brengen

Kinderen die hun wijsvinger voor hun mond houden en het signaal geven om stil te zijn.

Stille ruimte ‘De Cocon’ moet leerlingen tot rust brengen

CATEGORIEËN

Onze maatschappij verwacht van kinderen dat ze sociaal, flexibel, sportief, leergierig en communicatief zijn, dat ze oplossingsgericht te werk kunnen gaan, hun gevoelens kunnen beheersen en dat ze hun problemen even vergeten. Daarom richt de gemeentelijke basisschool Keerbergen – Het Hinkelpad nu een stille ruimte in.

 

Sommige kinderen hebben er nood aan af en toe te kunnen vluchten uit de drukte en even stil te staan bij wat ze denken en voelen, om terug structuur te brengen in hun hoofd en aan zelfregulatie te doen”, luidt het bij directeur Steven Gorteman. Daarom richt de school een stille ruimte in genaamd De Cocon. “De mogelijkheid om even tot rust te komen, draagt bij tot een beter concentratievermogen, een beter welbevinden en bewustzijnsverruiming. Dit zorgt voor een positiever schoolklimaat met oog voor de eigenheid van en respect voor elk individu.”

Onder de kapstok

“Er werden specifieke materialen gebruikt om de prikkels te verminderen. Zo is er een zwaartedeken in een hangmat wat erg comfortabel is. Op een muur hangt een tafereel van een bos en voor wie het nodig heeft, zetten we het geluid op van tjsilpende vogels. Er zijn kastjes met individuele spullen voor kinderen die de stilte echt nodig hebben”, zegt leerkracht Wendy Cluppels die samen met leerkracht Monique Torfs instond voor het concept. “De bedoeling is tot rust te komen, het hoofd leeg te maken en weg te zijn van de school.” En dat blijkt broodnodig: “Er is een leerling die zich verstopt onder de kapstok wanneer hij overprikkelt is. Een andere verstopt zich in het turnlokaal. Van anderen merken we in de klas dat ze het te druk hebben.”

Positief schoolklimaat

De uitbouw van de stille ruimte wordt gedragen door het hele schoolteam. Er werd hiervoor een enquête uitgevoerd bij de leerkrachten en de resultaten daarvan werden besproken tijdens meerdere personeelsvergaderingen. Dit project wordt gefinancierd met de opbrengsten van de ‘Rode neuzen’-acties die de voorbije jaren georganiseerd werden door de school.

Ga naar de inhoud