Sinds dinsdag biedt warenhuisketen Carrefour in het gros van haar Belgische filialen in eigen beheer de klanten elke dag tussen 14 en 16 uur twee uur stilte aan. Het staat de partner-franchisenemers vrij om zich aan te sluiten bij dit initiatief.
Lichten gedimd, soundtrack uitgeschakeld, microfoon gesprekken gedempt, het doel is om een rustige sfeer te creëren. Maar liefst 100.000 mensen in België zijn hoogsensitief, wat betekent dat zij zeer gevoelig zijn voor drukte en lawaai.
Boodschappen doen in alle rust
Het is de bedoeling dat deze mensen én personen met een autisme-spectrum stoornis in alle rust hun boodschappen kunnen doen.
Het initiatief is volledig in overeenstemming met de waarden en verbintenissen van Carrefour en maakt deel uit van haar integratieplan. Carrefour wil bijdragen tot een tolerantere wereld voor iedereen.
Affiches in winkels
Affiches in de winkel informeren de klanten over deze nieuwe praktijk, die zal worden toegepast in alle Carrefour Hyper en Market winkels in eigen beheer. Het staat de franchise partners vrij deze maatregel naar eigen goeddunken toe te passen.
Haalt dit iets uit?
Specialisten beoordelen het initiatief van Carrefour als een stap in de goede richting (lees: positieve evolutie). “De prikkels komen langs alle kanten op ons af”, zegt Ilse Van den Daele, voorzitter van HSP Vlaanderen in een reactie bij de collega’s van Het Nieuwsblad. “Het is wel zo dat hoogsensitiviteit een complex gegeven is. De volumeknop van de audio-installatie dichtdraaien is niet voldoende voor sommige mensen die ook overprikkeld geraken door bijvoorbeeld kleur, geur, wat ze zien of andere factoren.”
Foto credit: Carrefour.