Ultima Vez kondigt de première aan van Void, een nieuwe creatie van choreograaf en regisseur Wim Vandekeybus, op 23 oktober 2024 in de KVS (Koninklijke Vlaamse Schouwburg) in Brussel.
In Void presenteert Vandekeybus een wereld waarin verstoten personages – zij die in hun eigen “bubbel” of “leegte” leven en afwijken van de maatschappelijke normen – centraal staan. Met een minimalistisch decor, hedendaagse choreografie en een wisselwerking tussen geluid en stilte nodigt Void het publiek uit om na te denken over diepere vragen rond individualiteit en verschil.
Void laat zien hoe het podium een ruimte is waar de gangbare labels van normaal of abnormaal vervagen, of zelfs worden omgekeerd. Vandekeybus beschouwt het podium niet als een plek voor realistische weergaven van het leven, maar als een ruimte om extreme, vaak uitdagende, individuele ervaringen te verkennen.
Afwijken van het pad
“Ik ben niet geïnteresseerd in het uitbeelden van realistische voorstellingen van het gewone sociale leven,” legt hij uit. “Ik wil me juist verdiepen in uitgesproken individuele ervaringen. Het gaat om mensen die niet het verwachte pad volgen, maar er op fascinerende manieren van afwijken.” Ondanks hun verschillen leven de personages in harmonie samen, wat een optimistisch perspectief biedt op individualiteit, waarbij respect en samenwerking prevaleren boven agressie, zelfs in momenten van conflict.
“Elk personage in Void ziet de wereld vanuit zijn unieke perspectief, en via hen verkennen we bredere maatschappelijke thema’s. Het gaat om het doorgronden van de complexe innerlijke werelden van deze personages, empathie tonen voor hun eenzaamheid en het begrijpen van hun worstelingen. De samenleving conditioneert ons vaak om een dunne lijn van normaliteit te volgen, waarbij alles daarbuiten als abnormaal wordt bestempeld. Maar het onbewuste, het onvoorspelbare aspect van ons werk, is cruciaal. Deze creatie viert die verstoten personages en de zeldzame toelating van anderen tot hun innerlijke werelden”, aldus Wim Vandekeybus.
Persoonlijke ervaringen
De personages in Void zijn geïnspireerd door persoonlijke ervaringen of familiegeschiedenissen, wat een organisch gegroeide laag van authenticiteit toevoegt. “Een performer brengt het verhaal van zijn grootmoeder tot leven, die soortgelijke worstelingen meemaakte. Een ander haalt herinneringen op aan haar broer, terwijl een andere performer reflecteert op een jeugd die werd gekenmerkt door eenzaamheid – zij, een televisie en een handvol katten”, zegt Vandekeybus. Hoewel geïnspireerd door het echte leven, zijn deze personages bevrijd van de beperkingen van realisme. Het creatieve proces stelde de cast in staat om hun verleden te verkennen en deze verhalen opnieuw vorm te geven binnen de abstracte wereld van Void.
De samenwerking met de jonge Belgische componist Arthur Brouns voegt diepte toe aan het stuk, waarbij de muziek een unieke sfeer schept die zowel verbondenheid als eenzaamheid benadrukt. “Ik lever een eerste afspeellijst en algemene ideeën aan, en Arthur transformeert ze in iets buitengewoons,” legt Vandekeybus uit. In aanvulling op zijn originele composities zal de soundtrack nummers van Lander Gyselinck en elementen van New York Jazz bevatten, waarbij verschillende genres samensmelten tot een samenhangend klanklandschap.
Gebrek aan normaliteit
Tenslotte, weerspiegelt de titel Void de schijnbaar oneindige mogelijkheden; Vandekeybus beschrijft het als een ruimte vol potentieel in plaats van leegte. “Leegte biedt juist talloze mogelijkheden. We denken vaak dat een lege ruimte betekenisloos is, maar dat is niet zo. Voor mij betekent leegte een gebrek aan normaliteit, en daarin schuilt enorm veel potentieel””, zegt hij. Dit idee vormt de kern van de voorstelling, waarin de ruimte zelf wordt vervormd en verborgen. Net als een kind dat abstracte ideeën achtervolgt, wordt het publiek uitgenodigd om de mogelijkheden binnen die leegte te ontdekken.
Voor speeldata en locaties surf je naar de website van Ultima Vez.
Credit foto: Danny Willems.