fbpx

Smak geld voor onderzoek naar AI in creatieve sector

Vlaams Agentschap Innoveren en ondernemen ondersteunt project

Smak geld voor onderzoek naar AI in creatieve sector

Glasshouse

Smak geld voor onderzoek naar AI in creatieve sector

Gedurende 2 jaar onderzoekt AP Hogeschool Antwerpen de meerwaarde en de juridische en deontologische drempels van Artificiële Intelligentie voor de creatieve industrie. Hiervoor werken ze samen met mediabedrijven, reclame-, marketing- en designbureaus. Met generatieve AI kan je artificiële beelden en video’s creëren zonder camera, maar er zijn ook uitdagingen. Het project heeft de steun van Agentschap Innoveren en ondernemen (VLAIO), dat 400.000 euro investeert in het project.

 

AP Hogeschool voert al jaren praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek naar AI voor de creatieve sector. Sinds vorig jaar is de technologie rond text-to-image algoritmen doorgebroken en klaar om te integreren in de praktijk. De bacheloropleiding Grafische en Digitale Media bij AP Hogeschool past AI al succesvol toe binnen de vier Design Labs om de visuele stijl van een merk of video te bepalen. Ook studenten van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten werken ermee om nieuwe ideeën en perspectieven te ontwikkelen.

 

 Ongerustheid

 AI zorgt tegelijk ook voor heel wat bezorgdheid binnen de creatieve sector. Denk maar aan de scenaristenstaking in Hollywood. Is het beroep van de creatieve professional ten dode opgeschreven? “Binnen dit project staat juist de co-creatie tussen mens en AI centraal, AI is een ondersteunende tool voor de creatieve professional die we in zijn rol willen versterken,” verduidelijkt Jeroen Cluckers, de creative lead van het project ‘Creative AI’.

 

Meeste impact

AP Hogeschool gaat samen met creatieve professionals onderzoeken waar AI de meeste impact kan bereiken. Zo hebben de onderzoekers voor hun VR-installatie ‘Glasshouse’ AI gebruikt om de ideeën van de (artistieke en de technologische) onderzoekers visueel te stroomlijnen. Zo zit het projectteam sneller op eenzelfde lijn en kan je de kwaliteit van prototypes verhogen.

 

Zwarte doos

De onderzoekers proberen de zwarte doos die AI nog steeds is, geleidelijk aan te openen voor Vlaamse bedrijven. VRT is een van de grote mediaspelers die mee willen pionieren en proefprojecten opzetten. “Vanuit onze overheidsopdracht zijn we intensief bezig met innovatie op verschillende domeinen. Door de ongeziene snelheid waarmee AI-toepassingen praktisch bruikbaar worden in het dagelijkse leven, zijn we ervan overtuigd dat ook VRT sterk op AI moet inzetten.”, aldus Chris Verhoeven, manager van VRT CRW, de operationele afdeling van VRT. “Binnen de ons opgelegde contouren wil VRT steeds een betere en bredere service leveren aan onze programmamakers. AI kan ons faciliteren om efficiënter te werken. Dit project is dan ook een dankbaar geschenk waar we samen met de betrokken partners onze schouders willen onderzetten. We kijken alvast uit naar de samenwerking en de resultaten die het zal opleveren.”

 

Wie? AP Hogeschool Antwerpen i.s.m. begeleidingsgroep: bestaande uit organisaties uit media-, design- en marketingsector (o.a. VRT, Duval Union, KAN Design, SKINN Branding, studio.POC, Redhead.TV, LDV United, Mirko, Big Shots, Via Victor, Roularta, Zidis, Digitopia, New Impact, Jack & Charlie, deBottomLine, 87 Seconds, Hotel Hungaria, Watson Creative, Kaplus, Njord, Baltimore Films, Glorious), kennispartners (o.a. Leap Forward, Famous Grey, AKA De Mensen, Raccoons, Soundshape) en koepelorganisaties (o.a. MediaNet Vlaanderen, VIGC, XR Valley, VAF, BAM, APBC).

 

De overheid investeert 400.000 euro in het onderzoek. 

 

Ga naar de inhoud